Tworzywa sięgają po złoto podczas Olimpiady Rio 2016
Bez niezliczonych zastosowań tworzyw we współczesnym sporcie poczynając od sztucznej nawierzchni, poprzez stroje i sprzęt sportowy, po stadiony i obiekty sportowe Letnie Igrzyska Olimpijskie Rio 2016 nie byłyby możliwe. 

Sztuczna trawa idealna do gry hokeja
Najlepsi zawodnicy będą rywalizować podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich Rio 2016 na boiskach o nawierzchni z tworzyw sztucznych wykonanej w najnowszej technologii. Park olimpijski Deodoro jest wyposażony sztuczną nawierzchnię o udoskonalonych właściwościach, umożliwiającą bardziej dynamiczną grę i nawet po wielu grach i zawodach zachowującą takie same parametry. 
Użyta w Rio sztuczna nawierzchnia została wykonana z wykorzystaniem zaawansowanej technologii, w której włókna z tworzyw sztucznych poddaje się procesowi pikowania aby uzyskać wytrzymałą powierzchnię. Zastosowanie tworzyw zapewnia wytrzymałość, niezmienne właściwości pochłaniania i amortyzacji wstrząsów, co znacznie ułatwia grę zawodnikom i chroni ich przez urazami. W porównaniu z naturalną trawą, sztuczna nawierzchnia, niezależnie od warunków pogodowych oraz intensywności i liczby meczów, zapewnia takie same warunki gry. Umożliwia również zastosowanie dowolnej kolorystyki i wzorów nawierzchni. Podczas Olimpiady w Londynie w 2012 r. mecze hokejowe po raz pierwszy w historii rozegrano na boisku z nawierzchnią w kolorze niebiesko-różowym. Dzięki niebieskiej barwie nawierzchni, zawodnicy, sędziowie oraz kibice mogą łatwiej śledzić piłkę, która jest w kolorze żółtym. Podobna kolorystyka będzie podczas tegorocznej Letnich Igrzysk Olimpijskich.
 
Foto: © Tapex

Tworzywa w sportach wodnych
Od lat 80. głównym materiałem, z którego wykonuje się kajaki i kanadyjki, są tworzywa sztuczne. Dzięki innowacjom w dziedzinie tworzyw można wyprodukować kajaki, bardzo różne pod względem  kształtu i długości kadłuba, a także technologii wykonania, które odpowiadają różnym potrzebom i stylom sportowym. Zastosowanie tworzyw umożliwiło wykonanie łodzi o innowacyjnych kształtach, zwieszających prędkość płynięcia i ułatwiających akrobacje. Materiały polimerowe – poza zaletami wynikającymi z małej masy – odznaczają się bardzo dużą wytrzymałością, niezbędną przy tak dużych obciążeniach. Przy budowie toru raftingowego na Stadionie Whitewater w parku olimpijskim Deoro, na którym odbędzie się slalom kajakowy, do wykonania przeszkód (sztucznych skał) wykorzystano płyty z polietylenu niskociśnieniowego. 

Powszechność zastosowań innowacyjnych tworzyw w sportach wodnych to jeden z powodów, dla których niemiecki przemysł tworzyw sztucznych zdecydował się wspierać zawodników i od 1996 r. jest oficjalnym sponsorem niemieckiej drużyny kajakarskiej. Stąd wzięła się nazwa drużyny – Team Kunststoff, która w czterech poprzednich edycjach Letnich Igrzysk Olimpijskich zdobyła 45 medali.
 
Foto: © PlasticsEurope

Tworzywa w lekkoatletyce
Buty biegowe, które ważą zaledwie kilka gramów, a jednocześnie posiadają wytrzymałość i elastyczność potrzebną sportowcom przy wyjściu z bloków startowych, mogą zdecydować o zwycięstwie lub porażce. Tworzywa odgrywają ważną rolę w projektowaniu nowoczesnego obuwia sportowego. Olimpiada Rio 2016 jest okazją do zaprezentowania zaprojektowanych z użyciem technik drukowania 3D wyjątkowych butów sportowych idealnie dopasowanych do potrzeb poszczególnych lekkoatletów. Również dzięki technice 3D wykorzystanej na etapie prototypowania kolce lekkoatletyczne można wykonać uwzględniając indywidualne preferencje każdego zawodnika co do sztywności i amortyzacji. Jako ciekawostkę można podać fakt, że do wykonania super lekkich i dobrze amortyzujących butów sportowych wykorzystano również recyklowany poliester pochodzący ze zużytych butelek.
Zużyte plastikowe butelki posłużyły jako surowiec do wytworzenia włókien poliestrowych, z których, dzięki zaawansowanej technologii poczwórnego splotu, otrzymano wielofunkcyjną tkaninę o właściwościach oddychających, która charakteryzuje się doskonałymi właściwościami. Tkanina ta jest niezwykle lekka, zwiększa dynamikę i szybkość sportowców i można ją adaptować wymagań różnych dyscyplin, a dzięki wykorzystaniu w niej regranulatu spełnia wymogi zrównoważonego rozwoju.
 
Foto: © PlasticsEurope

Obiekty sportowe
Ceremonia otwarcia i zakończenia igrzysk odbędzie się na legendarnym stadionie Maracanã, na którym podczas igrzysk odbywać się będą mecze piłki nożnej.
Do wykonania ponad 6 700 siedzisk krzesełek stadionowych użyto recyklatu pochodzącego milionów zużytych butelek plastikowych. Na jedno krzesełko (siedzisko) potrzeba średnio ponad 100 zużytych butelek. Aby zwiększyć wytrzymałość siedzeń, zastosowano dodatek polipropylenu. Z tworzyw wykonane są również systemy zbierania wody deszczowej i systemy drenażowe, które zapewniają odpowiednie nawodnienie murawy i dzięki temu optymalne warunki do gry. Największą atrakcją stadionu jest nowe, lekkie pokrycie dachowe wykonane ze specjalnej membrany powlekanej tworzywem sztucznym, które jest bardzo wytrzymałe i zapewnia kibicom pełną ochronę przed deszczem. Konstrukcja dachowa o powierzchni ponad 46 tys. m2 przepuszcza światło dzienne, dzięki czemu zapewnia komfortowe warunki oglądania meczy i naturalny dopływ światła do murawy. 
 
Foto: © Dow

Olimpijskie medale i recycling 
Medale, które zostaną wręczone zwycięzcom tegorocznych Letnich Igrzysk Olimpijskich Rio 2016 zostały częściowo wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Na przykład wstążki do medali, które zawisną na szyjach sportowców są zrobione w 50% z recyklowanych butelek plastikowych.

Tworzywa zwiększają mobilność 
Dla milionów ludzi – sportowców, kibiców, organizatorów – przybywających na Letnie Igrzyska Olimpijskie Rio 2016 konieczne było dostosowanie transportu publiczne w Rio de Janeiro. Nowopowstała linia metra, linie autobusowe, tramwajowe, promy ułatwią przemieszczanie się do obiektów sportowych i z powrotem do miasta. Tworzywa są tu materiałem pierwszego wyboru. Lekkie, wytrzymałe, odporne na zużycie i korozję, łatwe w formowaniu wychodzą naprzeciw różnorakim potrzebom współczesnego transportu. W wagonach kolejki w Rio de Janeiro zastosowano specjalne tworzywa termoplastyczne. Przezroczysty pokrycie tworzywowe siedzeń dla pasażerów i miejsc na bagaż zapewnia pasażerom najwyższe standardy bezpieczeństwa i wygody. Zaś pasażerowie przybywający z odległych zakątków świata, dzięki wytrzymałym i lekkim tworzywom sztucznym, mogą dotrzeć do celu samolotami o mniejszym zużyciu paliwa i jednocześnie bardziej bezpiecznymi. Zastosowanie specjalnych tworzyw nie tylko zmniejsza masę samolotu, ale pozwala utrzymać mniejsze ciśnienie na pokładzie maszyny na dużych wysokościach zwiększając komfort podróży.

Foto: © PlasticsEurope

Czy wiesz, że
  • Zderzaki samochodowe z tworzyw są o 50% lżejsze niż wcześniej wytwarzane z blachy, a podczas zderzenia pochłaniają 5 razy więcej energii
  •  
  •  
  •