Lżejsze samochody - dzięki tworzywom

Lżejsze samochody – dzięki tworzywom sztucznym!

W przypadku samochodów możliwości zastosowania materiałów polimerowych są praktycznie nieograniczone. Wykonane z tworzyw sztucznych pojedyncze części silnika, jak na przykład pokrywy zaworów, filtry powietrza, czy układy poboru powietrza, łatwo mogą zostać zespolone w jeden element konstrukcyjny. Przewody paliwowe i zbiorniki paliwa, dotychczas metalowe, obecnie produkowane są niemal całkowicie z tworzyw sztucznych. Ich zaletą jest to, że nie korodują, są łatwiejsze w montażu i o 40 - 50% lżejsze. W nowoczesnych samochodach tworzywa sztuczne zastąpiły także szkło. Z tworzyw wytwarzane są reflektory, światła tylne, a nawet tylne i boczne szyby.

Nowoczesny samochód średniej klasy, ważący około 1000 kg, zawiera do 15%, tj. 150 kg tworzyw sztucznych. Z tworzyw produkowane są części karoserii takie jak spojlery, błotniki, zderzaki, deski rozdzielcze i reflektory, podobnie jak elementy tapicerki, foteli, dywaniki, opony, uszczelki, paski klinowe, osłony silnika i wiele innych drobnych części.

Nowoczesne tworzywa umożliwiły również zastosowanie innych rozwiązań, dzięki którym samochody mogą stać się jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska. Przykładem są pojazdy z napędem hybrydowym, w których m.in. dzięki tworzywom sztucznym udało się połączyć tradycyjny silnik benzynowy z silnikiem elektrycznym. Firma BMW skonstruowała samochód, który napędzany jest przy użyciu ogniw wodorowych, nie emitujących żadnych zanieczyszczeń do atmosfery.

Konwencjonalne konstrukcje pojazdów oparte były na założeniu, że metale i tworzywa sztuczne są materiałami wzajemnie się wykluczającymi. Przyszłość należy jednak do tak zwanej technologii hybrydowej, która wykorzystuje zalety wynikające z łączenia obydwu rodzajów materiału w jednym elemencie. Takie rozwiązania poprawiają stabilność i wytrzymałość części, a integracja dodatkowych funkcji jest łatwiejsza i nie wymaga wiele miejsca. W ten sposób masa produktu końcowego może być o blisko 40% mniejsza w stosunku do konstrukcji składającej się wyłącznie z części metalowych.

Czy wiesz, że
  • Nie wszystkie biopochodne tworzywa są biodegradowalne (przykład: bioPE),
  • a z kolei biodegradowalne tworzywa nie zawsze są produkowane z surowców odnawialnych i często mogą być produkowane z surwców kopalnych (przykład: biodegradowalne poliestry)
  •  
  •  
  •