Dłuższe loty przy zmniejszonym zużyciu paliwa - dzięki tworzywom

Lotnictwo i astronautyka nie mogą istnieć bez tworzyw sztucznych

Krótkie spojrzenie do wnętrza samolotu mówi wszystko: drzwi, okna, fotele, elementy pokrycia wewnętrznego czy wyposażenie projektowano z myślą, że liczy się każdy gram, że trzeba zmniejszyć ciężar maszyny i zapewnić maksymalną prędkość lotu. Zastosowanie tworzyw sztucznych konieczne jest także ze względu na rygorystyczne wymogi bezpieczeństwa. Dotyczy to takich newralgicznych części jak ster, statecznik wysokości, obudowa skrzydeł, klapy lądowania, spojlery czy ogumienie.

Airbus 380 – rekord świata z udziałem tworzyw sztucznych

Airbus A380-800, który może pomieścić 853 pasażerów (555 osób w wersji standardowej), jest największym samolotem pasażerskim świata. 25% materiału konstrukcyjnego maszyny stanowią kompozyty zawierające włókna. Dzięki tak dużemu udziałowi tworzyw sztucznych w konstrukcji, samolot przy pełnym obciążeniu ma zasięg 14800 km i w przeliczeniu na jednego pasażera zużywa jedynie 3,3 litra kerozyny na 100 km. Wymienione osiągi sprawiają, że A380 ma wyraźną przewagę nad Boeingiem 747-800, który może pomieścić 390 pasażerów. Dotyczy to nie tylko wielkości maszyny - Boeing 747 ma zasięg 12200 km i w przeliczeniu na jednego pasażera zużywa 4,3 litra kerozyny na 100 km.

Lżejszy, bardziej cichy i przyjazny dla środowiska – samolot przyszłości

Wyprodukowanie A380 nie oznacza jednak, że w tej kwestii powiedziano ostatnie słowo. W przyszłości materiały kompozytowe mają stanowić 40% materiału konstrukcyjnego w samolotach szerokokadłubowych. Kadłub i skrzydła tych samolotów wykonane z tworzyw sztucznych pozwolą uzyskać większą wytrzymałość i aerodynamikę.

Ponadto zakłada się, że dzięki zmniejszeniu ciężaru tych samolotów w przyszłości emisja dwutlenku węgla i tlenku azotu zostanie zredukowana o odpowiednio 50 i 80%.

Czy wiesz, że
  • Torby plastikowe (i grube i cienkie) używane wielokrotnie są najbardziej przyjazne dla środowiska i przyczyniają się do oszczędności zasobów.
  • Kluczowe jest zachęcanie do powtórnego użycia, na przykład poprzez wprowadzenie opłat za torebki
  •  
  •  
  •